2002-07-21

Igår äntrade vi Kielkanalen och anlöpte Rendsburg som ligger en bit in i kanalen. Det var den tjugonde juli och för första gången sedan februari hade vi mössa och vantar på oss. Men vi klagade inte, det var en dags uppehåll från det envisa regnandet och vi har kommit till ett mysigt ställe med trevligt sällskap - Torbjörn och Agneta på Sagittarius.

Nu är det länge sedan vi skrev i loggboken här på hemsidan så vi försöker fylla igen hela luckan:

Vi lämnade till slut Kristianopel, lördagen den 6 juli, efter dryga två veckor. Mycket kul var det där. Mycket skratt. Värst/bäst var nog när vi skulle försöka fundera ut hur Sven-Eriks kombinerade micro och varmluftsugn fungerade. Till slut hittade han instruktionsboken, en tjock lunta som började med manual till manualen.
- När den här symbolen visas är det fara för egendom och liv, läste han (Vi antog att det var "antistämningsklausulen")
- När den här symbolen visas är det risk för allvarlig skada.
- Den här symbolen betyder att man skall ha ögonskydd.
Vid det laget frågade Mats vad han egentligen köpt. Sven-Erik läste vidare. "Hörselskydd anbefalles vid denna symbol."
- Nej nu avlider jag, tjöt Sven-Erik. Här står det att man ska ha ansiktsmask!

Det var manualen till geringssågen. Vi fick fortsätta använda grillen istället för varmluftsugnen, och hade träningsvärk i magen av allt skratt...

Tack Sven-Erik, för den här tiden!

Motvinden fortsatte, men det gjorde vi med. Det var vemodigt att lämna Sven-Erik. Vi anlöpte Simrishamn på lördagkvällen och hade en mission - att göra av med Rikskuponger. Fiskekrogen Maritim har alltid varit ett mål när vi kommit hit och haft häften över. Nu drog vi på ordentligt, soppa till förrätt och fisk till varmrätt. Gott men dyrt. De tog inte längre emot kupongerna...

Vi börjar tvinna vårt nätverk av långseglarvänner. Stanley och Margareta, som skall segla sin Comfortina38 med namnet Cie genom kanalerna till Medelhavet, har varit ett trevligt sällskap från Simrishamn till Nakskov. Vi låg ett par dagar i Ystad. Där hade vi tvättdag och våra båda båtar, som låg bredvid varandra såg väldigt färgglada ut med alla blöta kläder på mantågen. Här försökte vi också göra av med våra sista svenska pengar, bl a alla mynt som vi hittade när vi röjde ur torpet på Ljusterö. Hamnavgiften betalades således i 1-kronor och femtioöringar och hamnvakten fick se till att han inte ramlade av brygggan för då skulle han raskt sjunka...

Äntligen blåste det åt rätt håll. Vi fick en hyfsad segling till Kalvehave i Danmark. Mats har kopplat autopiloten till sjökortsprogrammet och lade in alla waypoints så piloten svänger själv när det är dags. Vi kallar det "PCsvängen", ibland blir det 90-gradiga svängar och kölvattnet ser "intressant" ut. Spännande att gå genom Bögeströmmen söder om Själland,  där det är så grunt att man ser botten rusa förbi.

Nästa stopp blev Agersö, en liten mysig ö väster om Själland. Hamnen är levande, med närmare 15 aktiva fiskebåtar och många gästande fritidsbåtar. För att komma till den lilla livsmedelsaffären i byn går man genom bondgårdar med höns och kossor, passerar ankdammen, aktar sig för regnet under ett tak bredvid gödselstacken. Vi köpte fisk direkt från inkommande fiskebåt. Flundra ena dagen och torsk den andra. Torsken var på tre kilo så den delade vi med Stanley och Margareta. Billigaste och godaste måltiderna hittills.

Ett riktigt ruggigt åskväder var det första kvällen på Agersö, hela himlen lystes upp och det small rakt över våra huvuden. Åska är definitivt mindre mysigt nu när vi är båtboende, tycker jag (Ann).

Nästa hamn, Nakskov, ligger längst inne i en djup vik på Lolland. Hundratals svanar simmar runt i viken, men vi såg inga ungar. Kanske en vimmelplats för singelsvanar? Över träden svävade hela moln av insekter, kanske bin. Däremot finns det inga myggor i Danmark vad vi har märkt. Ett dejligt land! I Nakskov har vi varit många gånger med förra båten och haft hur kul som helst. Nu var gamla marinan borta så vi låg vid stadskajen där biltrafiken var frenetisk. Det verkar också som om det är stor arbetslöshet i staden och mycket droger i omlopp, och inte riktigit lika gemytligt som förr. Men restaurang Vinkelderen med sin mysiga gårdshave fanns kvar och där åt vi både ankomstsmörrebröd och avskedsmiddag med Stanley och Margareta. De drog vidare mot Tykland nästa dag - hoppas ni får det riktigt bra och att vi ses i Medelhavet!! Tack för en jättetrevlig tid tillsammans!

Vi stannade en dag till och återvände till Vinkelderen där det var eftermiddagsjazz med levande orkester. Kyparen vågade först inte servera oss Pariserbeuf - det äter bara danskar! - men vi stod på oss och fick en god stekt hakkeböff med råbiffstillbehör, smaskens.

Tidigt på söndagmorgonen lossade vi förtöjningarna och gick för motor ut genom den långa viken och gick sedan söderut och rundade Langeland. Sjön var skvalpig och vi hade rejäl motström så vi såg fram emot att runda udden. Det gjorde tydligen strömmen också för den fortsatte att vara mot. Förbi Aerö och upp mot Fyn är det extremt grunt. Det finns en smal ränna utmärkt med ett fullkomligt staket av röda och gröna prickar som man skall åka emellan. Det gjorde vi och halva Danmarks och Tysklands båtfolk. Vilket virrvarr av båtar! Även på sjön ska man hålla sig på rätt sida av "vägen" dvs leden, men det var inte så många som tyckte det var nödvändigt. Vi passerade en hel del båtar, och det var tur eftersom hamnen i Svendburg var nästan full när vi kom in strax efter kl 13.00.

Måndag och tisdag var det riktigt fint väder. I båtarna runt omkring oss låg semesterfirare och solade, läste och drack paraplydrinkar. Vi skurade ur kölsvinet, justerade ventilerna och bytte olja i motorn, skruvade på bildskärmen, satte upp CE-skylt, bunkrade... Men på kvällarna tog vi ledigt och vandrade runt i den vackra staden.  Ett besök i Svendborg rekommenderas, även om hamnen är lite rörig. Sista kvällen i Danmark var ljuvlig, vi fick god mat på en italiensk restaurang och en fin promenad i sammetslent väder. Klockan 5 på morgonen dagen därpå fick de två båtarna som låg utanpå oss vackert flytta sig för då skulle vi avgå (vi hade varnat kvällen innan). Staketrännan var betydligt mer behaglig utan andra båtar i vägen och vi hade en lugn färd ända tills vi kom ut på mer öppen sjö. Vinden kom för ovanlighetens skull rakt akterifrån men det gjorde att båten rullade häftigt. Vi blir inte sjösjuka eller så, men vi måste nog lära oss att sjöstuva bättre, det blir så jobbigt att städa annars. Vi hade telefonkontakt med Torbjörn och Anita på Sagittarius, som också skulle till Kiel. Vi låg lite före och hann testa flera olika bassänger och hamnplatser innan vi hittade en plats där vi kunde förtöja. Det blåste mycket kraftigt och gick höga vågor även inne i hamnen så det var en ganska utpumpad besättning som öppnade en sista dansk öl i sittbrunnen efter förtöjning.

Sedermera fylldes Olivias ölfack med äkta Flensburgerpilsner men det krävdes en lång cykeltur för att hitta en affär. Så lång att jag (Ann) tyckte det var bäst att ta en hel back. Affärsföreståndaren var mycket bekymrad när jag lassade på backen på cykelns pakethållare men "Gröna Blixten" höll måttet.

Om Kiel finns inte mycket mer att säga. En ful stad med otrevliga människor.  Här i Rendsburg trivs vi bättre. Igårkväll provades för första gången gasolgrillen som vi fäster på akterpulpiten. Det blev utmärkta revbensspjäll som tillagades på Olivia och avnjöts på Sagittarius (det blåste inte så mycket i deras sittbrunn!) Nu på morgonen hann vi flytta över båten till andra sidan bryggan så att vi också har sittbrunnen i lä. Sedan började det regna igen. Så nu ägnar vi oss åt inombordsliga sysslor som att baka, sy, skriva och dricka varmt brännvin.

NIKE ROSHE RUN FLORAL SWOOSH,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT SHOES,NIKE ROSHE ZWEI,Nike Tanjun,NIKE ZOOM ASCENTION MEN,NIKE ZOOM KD 9