Nyheter

25 september. Lördag. Chioggia, Italien. 19 grader varmt, sol.

Vi har anlänt i årets vinterhamn nummer 1. Efter många turer fram och tillbaka ser våra alltjämt flexibla planer ut såhär: Vi stannar i Chioggia till slutet av november och därefter ska vi bo i Venedig resten av vintern, till framåt april. Det har varit lite svårt att få bekräftelse från Venedig, de bygger om sina bryggor och har inte kunnat lämna besked. Men för några dagar sedan var vi där på besök och det blev klart att vi får komma dit omkring den första december. Vi har pratat med otaliga marinor för att få plats fram till december och i morse fick vi ett strålande erbjudande från Chioggia där vi legat sedan i måndags. Det verkar vara viktigt att finnas på plats, då är det oändligt mycket enklare än att förhandla per telefon.

Våra sista dagar i Kroatien blev mysiga. Vi återvände till fina Rovinj där vi idkade semesterliv och åt två gånger på lokala båtklubben Maestral Ronhill som serverar delikat grillad fisk. I söndags klarerade vi ut hos hamnmyndigheten och polisen och nattseglade till Chioggia. Vädermässigt var det en mycket lugn natt men vi hade gott om sällskap av stora fiskeflottor som lyste upp världen med sina ljusramper á la fotbollsstadium. Vi föredrog delfinerna som vinkade farväl i soluppgången innan vi äntrade lagunen.

Åh, det känns faktiskt jättebra att Olivia är förtöjd efter en lång sommarsegling! Nu kan vi smälta upplevelserna från en härlig tid i Kroatien och börja ta itu med den långa "att fixa-listan". Chioggia är som ett mini-Venedig utan turisthorder. Det ligger längst söderut i Venedig-lagunen och vi kan resa med båt och buss till själva Venedig, vilket vi provade i tisdags tillsammans med Stanley och Margareta som kom på besök. De är på hemväg med bilen och hade plockat upp post till oss som vi optimistiskt nog hade dirigerat till södra Italien. Staden var lika underbar som vi upplevde den tidigare i somras och det känns så kul att vi ska få bo där.

Chioggia verkar behagligt  Vi har fått ett fint mottagande av båtklubbens personal och medlemmar och redan blivit stammisar på närbutiken som säljer en ljuvlig prosciutto. Här finns också en fantastisk fiskmarknad, massor av andra mataffärer, och det är framförallt ett levande samhälle med massor av fiskebåtar. Lokalbefolkningen går skymningspromenad på den barkantade storgatan.  Men den var nog tom igår kväll för då var det storm här. Den värsta på tio år...Vi hade fullt sjå att hålla i oss i båten och det ryckte så kraftigt i förtöjningarna att en knap håller på att lossna! Massor av träd har blåst om kull, segel har skörats runt omkring oss och vi hoppas verkligen vi får en säkrare förtöjningsplats innan vi åker hem några veckor.

Vi har äntligen fixat internetabbonemang ombord så nu börjar livet kännas litet civiliserat igen.  Ny adress och nytt telefonnummer finner ni på kontaktsidan.

Ciao!

Arkiverade nyheter.

Uppdaterad: 2006-06-04 .

ADIDAS STAN SMITH,NIKE LUNAREPIC LOW FLYKNIT 2,ADIDAS CLIMACOOL,NIKE ZOOM WINFLO 4,SAUCONY SHADOW 6000 CHAUSSURES,NIKE AIR MAX 2017
NIKE FLYKNIT CHUKKA,NIKE FREE FLYKNIT NSW,NIKE FREE FLYKNIT MERCURIAL CHAUSSURES,NIKE FREE FLYKNIT NSW,Nike Free Flyknit NSW,NIKE FREE OG 14 BR MEN