Nyheter

6 augusti. Fredag. Drvenik, Kroatien. 26 grader varmt, mulet med risk för regn.

Vi är tillbaka i Drvenik efter vår korta resa i norra Kroatien. Tyvärr blev det inte av att vi besökte de stora öarna i norr - Cres, Krk, Rab och Pag. Vi råkade ut för en Bora och det utlovades mer oväder däruppe så vi drog oss söderut. Det blev en ganska skumpig färd mellan Pula och ön Losinj med vindar på 40 knop och hög, brant, våldsamt brytande sjö som ideligen bröt över däck och välte Lill-Pär, vår trogne jolle som hängde efter på släp. Fantastiskt nog klarade snurran undervattensturen bra, den gick igång efter en sköljning med vatten och alkohol. Ungefär samma behandling som vi själva behövde efter färden...

Efter en dags utpustning gick vi vidare till Uvala Podgrade på Pasman där Bill och Linda bjöd på grillparty. Vattnet i den viken är fantastiskt, så kristallklart att vi kunde se skuggan av Olivia på botten. En mysig liten by ligger på andra sidan udden.

Segling längs Dugi Otok bjöd på många fina vyer och det fanns massor av ankringsvikar. Tyvärr tar de i många fall betalt för ankring. Det gillar inte vi snåla längeseglare som redan fått betala närmare 2000:- i cruising permit för nöjet att segla i Kroatien. Möjligen kan vi tänka oss att betala för vår personliga inträde i nationalparker - då ingår liggeplats för båten. Det gjorde vi i sydändan av Dugi Otok, i nationalparken Telascica. Sevärdheterna där var en saltsjö och ett stup, inte så upphetsande men en trevlig promenad.

Kornati är en angränsande nationalpark med säregen skönhet. Kala, karga öar i havsbandet. Vi seglade igenom i maklig takt under en dag och lade på tidiga eftermiddagen till i en vik som vi fått rekommendation om, på Kaprije. Vid första anblick verkade det vara en skränig turistort, och det drällde in horder av nya båtcharterturister från stora sjöfararnationer som Tjeckien, Österrike, Ungern, Schweiz - många dinglande med behagen. Lite jobbigt, de har inte riktigt koll på detta med att backa fast ankaret. Många draggade och det dröjde till kvällen innan vi vågade lämna Olivia. För att upptäcka att byn var riktigt fin bortanför semesterbostäderna vid strandkanten. Urgammal, ursprunglig, med de karakteristiska stenmurarna som man ser på så många ställen i detta land. De byggdes runt ägorna, dubbelt - dvs med en smal stig mellan två murar så alla kunde röra sig fritt. Här hade de t o m byggt upp stigarna, fyllt ut klyftan med sten så man vandrar med utsikt. Läckert.

Efter bunkring i Vodice tog vi oss åter upp till Skradin. Färden genom flod och sjö är mycket vacker. Denna gång besökte vi inte nationalparken med vattenfallen, vi hade ett annat mål - att äta på Konoba Vidrovaca som ligger precis utanför stan. Vi lade till vid restaurangens gratisbojar (de har även en brygga med förtöjningslinor för gäster), åt gott och fick en lugn natt. Nästa morgon flyttade vi oss upp till stan och ankrade utanför marinan. Där låg svenska båten Marion Hood med bekantingen Dag (som gick morsekurs med Ann och tillika skrev ut vårt skeppsapotek) med fru Berit och dotter Filippa. Vi hade en trevlig kväll tillsammans. Under dagen firade vi Olivias 3-årsdag med att vaska hela båten. I Skradin är det nästan sötvatten, så det är ännu ett skäl att gå dit. Men det finns ett starkt skäl att inte stanna över natten i staden - de kör högdecibelsdisco till klockan fem på morgonen. Medtag egna öronproppar, eller ännu hellre en laddning dynamit att spränga skiten i luften med!

Så efter en sömnlös natt seglade vi till Drvenik. Här ligger vi nu. Fredag kväll samlas Olivia, Cie, Marion Hood och Possessed för en trevlig middag på Konoba Tramontana.

Cruising Notes på engelska hittar ni här.

Arkiverade nyheter.

Uppdaterad: 2006-02-27 .

NIKE HYPERVENOM PHELON TF,NIKE INTERNATIONALIST WOMEN CHAUSSURES,NIKE KYRIE 3,NIKELAB AIR ZOOM LWP,NIKE LEBRON 13 NIEDRIG,NIKE LEBRON 14
Nike Air Max 90 Fireflies,NIKE AIR MAX 90 MID,NIKE AIR MAX 95,NIKE AIR MAX 95 CHAUSSURES,NIKE AIR MAX MOTION LW,NIKE AIR MAX TAILWIND 8